2010. április 26., hétfő

Napkorona, halo

Egy kis magyarázat a halojelenség kialakulására. Valójában optikai csalódás (de milyen szép!), a Nap sugarai jégkristályokon törnek meg, amik fátyol- és pehelyfelhőkben vannak. Hasonló a folyamat, mint szivárványoknál.
Néhány link:
http://tzsc.uw.hu/legkor/halo/halo.html





Ilyen élőben. Kicsit máshogy néz ki, mint a számítógépes. Nem tudom, mennyire gyakori, de mikor otthon voltam, nem láttam, pedig még a 22 fokra is emlékeztem, és nagyjából be is lőttem, de lehet, hogy nem volt kellően felhős az ég.












Ilyet viszont láttam, hi-hi.:) Még évekkel ezelőtt öcsém barátjánál voltunk (egy csoportba jártak óvodába, mellesleg öcsém 8 éves), és fut be a gyerek, hogy: "Apa, apa, három nap van az égen!" Mi meg futottunk ki, megnézni, mit is mond, és tényleg úgy nézett ki, mintha három Nap lett volna, mert középen ott volt a valódi, jobbra és balra pedig két...

...ilyesmi. Csak szélesebb és vastagabb. Szívárványszínekben pompáztak, és mintha azok is fényt sugároztak volna, nagyon szép volt. Melléknapnak hívják, mindkét oldalon előfordulhat, mint a fenti számítógépes képeken is látható. Angolul sundog. (Mellesleg a Holdnak is lehet haloja, de azt majd ott teszem fel.)



Napunknak hatalmas koronája van. Napfogyatkozáskor szabad szemmel is látszik, mármint azon a szűrős valamin keresztül. Volt szerencsém 99-ben teljes napfogyatkozást látni, de akkor túl fiatal voltam ahhoz, hogy értékelni tudjam, meg nem is foglalkoztam komolyabban a témával, úgyhogy fogalmam sincs, akkor látható volt-e vagy sem. Ezeken a képeken viszont látható.

A napkorona a Nap légkörének legkülső része, hossza napfoltmaximum esetén elérheti a kb. 13 millió km-t is (összehasonlításként a Föld-Nap távolság átlagosan kb. 150 millió km, a Föld-Hold pedig kb. 380 ezer km átlagosan).

A napkorona hőmérséklete több mint 1 millió°C, a felszíné 5-6000°C.




Szerintem még a korábbi bejegyzéshez tartozik, csak véletlenül hozzácsaptam ezekhez, szóval... koronahurkok?

 Ha már napfogyatkozás, így néz ki az űrből.

Így meg lentről.




Ez pedig egy kis összesítés a következő évekre. A teljes napfogyatkozásokat mutatja. Sajnos felénk nem lesz 25-ig, de részleges még lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése